120119

God Morgon! :-)
Hoppas ni sovit gott. Jag har fått sovit ganska bra, Ellis höll mig bara vaken ca 30 min inatt. Tack för det, brukar vara runt 2 timmar ..

Var meningen att jag skulle bloggat lite igår men var så trött.. Skulle varit ledig i Tisdags efter resan, kom hem på måndagen. Men min stackars Mamma har fått ryggskott eller något liknade så de är väl klart att jag ställer upp och jobbar! :-)

Lite om Resan då ..

Fantastisk upplevelse ! Vi hade de grymt skönt .. Åt massa massa massa mat och drack gott!
Vi kom till hotellet runt kl 10 på lördagsmorgonen. Checkade in och gick upp och tog några minuter att andas efter bussfärden som nästa kunde tagit livet av oss. Inga filer, utan gör din egen. Nämen oj en flock människor som vandrar mitt i rondellen där även 3 bilar parkerat för att gå och ta en bit mat .. Hm ?

Men det tog inte lång tid innan Jocke och min matnerv börjar gallskrika där nere .. Vi har ju inte ätit något sedan fem på morgonen ..
Vi bestämmer oss för att köpa en karta för att kunna ta oss mot centrum .. Milanos hjärta, det var målet.
Tog ett tag innan vi fann vart vi själva var på denna karta och åt vilket håll vi skulle, men till slut så ! :-)
Efter kanske några kilometer så hittade vi en liten resturang, bara 5 små runda bord .. Saker högt och långt, vinflaskor,parfymflaskor,blommor,nallebjörnar .. Allt du kan tänka dig i princip.
Vi åt en fantastisk bolgonese med en god öl till ..
(Klicka på bilden)

Vidare mot centrum så noterar vi att det finns en butik för allt. En för EN speciell ljusstake, lampa, hårborstar, strumpor, jeans ( då endast ett märke) .. Ja, mkt butiker som såg väldigt dyra ut med bara en produkt.

Under tiden vi går berättar jag för Jocke om en galleria jag skulle vilja se .. Försöker förklara vad vi letar efter ..
Efter några minuter så hojtar Jocke till: Shit, kolla va coolt ..
Och mkt riktigt några meter in så ser vi , Det är gallerian !
Enda Mcdonalds som förtjänar ett guld M ..

Sen tog vi upp våran giganstiska karta igen och försökte ta reda på Milanos hjärta, där Katedralen Duomo skulle ligga .. När vi har funnit den på kartan så ska Jocke peka riktningen och när båda vi två idioter lyfter upp ögonen från kartan och tittar fram ...............

Tyvärr var terassen vi skulle åka upp till avstängd, pga is .. Tråkigt !
Men vilken jävla byggnad! Helt sjukt stor och alla detaljer !!

Efter detta så gick vi hem till hotellet och tog en powernap, vi var sjukt trötta ..
Men på vägen till hotellet stannar Jocke och stammar fram: Massimo Abrossini (Hoppas jag stavar rätt nu)
Han gick där brevid oss med sin familj .. Jocke börjar skaka och lyckas börja gå efter ca 5 min .. Haha ! :-)

Efter powernapen så köpte vi öl och satte oss vid vårat hotell fönster som var ut över central stationen.

Spelade lite omgångar kort och bara njöt av att inte ha något att göra .. Tvätt,städning,matlagning m.m.
På kvällen åt vi en utmärkt tre rättersmiddag .. Riktigt bra var det! :-)

Söndagen, dagen allt är stängt i Milano.. Förutom resturanger och någon enstaka butik.
Vi åt en supergod frukost, tog det ganska lungt under förmiddagen..
Gick och käkade lunch och inväntade att ta oss till San Siro.

När klockan var strax innan fem begav vi oss till Taxi zonen och tog taxi till San siro.
Spårvagn sexton var bara att glömma, fanns bara ettor i hela staden förtusan!
Men det var faktiskt väldigt bra pris på taxin.
När vi kom till San siro, vilken upplevelse att se den stadion. Så jäkla stor och vi hade tur att vi kom när vi kom för bara en halvtimme efteråt var arenan borta. Alla rökmaskiner hade gjort att det var tjockt med dimma.

Vi käkade mat och drack öl medans vi gick runt på denna marknad av tröjor ! :-)
Efter inläppet, tre passkontroller senare och fjorton trappor upp så var vi på plats.
Jag var så kissnödig så tänkte gå på toa innan matchen. Jag har som känt problem att kissa när jag blir stressad av att det är kö utanför men nu var det inte de som var problemet utan det där jävla lilla hålet i marken och inget toapapper. Hålet var väl kanske 10x10 cm stort... Skojar ni?
Så blev inget toabesök för mig.
Gick och köpte kaffe i kylan och fyllde på blåsan extra mkt istället.
Stolarna på San Siro, ja vad ska man säga .. Aj aj aj ... Trycker i ryggen, rumpan får inte vara för stor för då sitter man skit. Man får inte heller vara mer än 50 cm bred. Så kroppsvärme där blev det ! :-)
Hamnade faktiskt brevid två västeråsare, två Göteborgare och två från Falun.
Våra platser var grymma ... Vilket inte märkt på kameran riktigt men vi var på utmärkt avstånd.
BOMBER och BRÄNDER .. Läktan rörde sig och hjärtat hamnade i otakt. Men det var så otroligt coolt!
Ska försöka lägga upp en video senare idag också ..

Ut från arenan var inget problem trots att det var fullsatt. Problemet var min blåsa och taxibilar! Fanns inte en jäkla taxi att få tag på så vi började promenera med resten av folket som inte bestämde sig för att slåss med kravallpoliserna.
Vi beräknade att vi gick ca 7 km innan vi kom till en taxizon, där fick vi slåss för vårat liv innan vi lyckades få en taxi .. Haha nej men folk kastade sig och knuffades  .. Kösystem finns inte i Italien.
Tillslut, 40 min senare ! Där började jag känna ett vitt ljus och en röd lampa blinkade ovanför mitt huvud " INNE PÅ TIMME ÅTTA UTAN TOA, MASSA ÖL OCH KAFFE, VARNING VARING !! NJURE FAILURE !! "

Halv två klev vi in på hotellet, älskade vän.. TOAN !....

Kl 05.45 ringde klockan .. Upp och käkade frukost, checkade ut och sedan landade vi vid 12.30 på Skavsta ! ...